Ostrożnie ze słodkim życiem!

Ostrożnie ze słodkim życiem!

Cukier w odpowiedniej ilości jest niezbędnym składnikiem naszej diety. Wiele lat temu bogate w cukry owoce pozwalały ludzkości przeżyć, dostarczając energii i pomagając w gromadzeniu tłuszczu. Jednak to, co kiedyś było konieczne do przeżycia, dziś może przynosić więcej szkody niż pożytku.

Mózg ludzki wykształtował w sobie prawie nienasycone zapotrzebowanie na cukier. Jednak obecnie cukier jest tak powszechny w tym, co jemy, że jego ilość zaczyna wywoływać negatywne skutki w naszym organizmie. Oprócz tak oczywistych symptomów, jak zepsute zęby czy duży przyrost masy ciała, istnieje wiele poważniejszych konsekwencji. Duże ilości cukru mogą osłabiać pracę serca, a długotrwały nadmiar cukru może doprowadzić do zatrzymania mięśnia sercowego.

Nadmiar słodyczy zmniejsza ilość tzw. neurotropowego czynnika pochodzenia mózgowego, białka produkowanego przez neurony, co z kolei wpływa na osłabienie pracy mózgu, zapamiętywanie, a także w najgroźniejszych przypadkach zwiększa zagrożenie demencją i depresją. Również nerki nie lubią cukru. Bo są odpowiedzialne za wydalanie go z organizmu w moczu, ale jest to dla nich wysiłek na tyle duży, że na dłuższą metę cukier uszkadza je i osłabia ich pracę.

Nadmiernie słodkie życie może też wywoływać zapalenie stawów oraz skóry – cukier powoduje wytrącanie się kolagenu i elastyny z organizmu. Jego nadmiar zwiększa między innymi ryzyko artretyzmu oraz zmniejsza elastyczność skóry, powodując szybsze pojawianie się zmarszczek.

Warto wspomnieć, że nie każdy cukier działa tak samo na nasz organizm. Jeśli sięgamy po słodki napój w sklepie (jeśli już musimy), unikajmy syropu glukozowo-fruktozowego. Powoduje on odkładanie się tłuszczu na narządach wewnętrznych. Również zwykły cukier kryształ warto spróbować zastąpić innymi słodzikami. Do kawy lub herbaty możemy używać miodu, który oprócz słodyczy może nieść wiele korzyści, np. wspierać odporność organizmu. Do wypieków i niektórych przepisów w miarę możliwości używajmy zamiast cukru suszonych daktyli – to źródło błonnika i witaminy B3, jak również potasu i przeciwutleniaczy.

Istnieją też naturalne słodziki, będące świetną alternatywą dla cukru – m.in. pozyskiwany z brzozy ksylitol (to właśnie on nadaje słodkości sokowi z brzozy), czy ekstrakt ze stewii (można go przygotować z liści samodzielnie wyhodowanej roślinki), o ile przyzwyczaimy się do specyficznego posmaku tej rośliny.

Ogólna zasada, która wpłynie pozytywnie na nasze zdrowie i którą można zastosować do wielu innych elementów naszej diety jest taka: przemyślane wybory oraz mniej przetworzona żywność pozwolą nie tylko zapobiec niechcianym symptomom, ale poprawią wręcz profilaktykę zdrowia i jakość życia.

(jp)

Dodaj komentarz

Komentarze

    Brak komentarzy

Zobacz także: