Jak to jest z zakupami z wyprzedaży?

Jak to jest z zakupami z wyprzedaży?

W sklepach trwają jeszcze zimowe wyprzedaże. Na co uważać? Czy przeceniony towar można zwrócić lub zareklamować?

– Rzeczy, które kupujemy na wyprzedaży, podlegają reklamacji, gdy okażą się wadliwe, na takich samych zasadach jak kupione w cenie regularnej. O czym zatem należy pamiętać? Reklamację z rękojmi składamy najlepiej na piśmie w sklepie, w którym kupiliśmy dany produkt. Odpowiedzialność sprzedawcy za sprzedany towar wynosi 2 lata od momentu zakupu.

Składając reklamację możemy żądać naprawy, wymiany lub obniżenia ceny, a kiedy wada jest istotna, nawet zwrotu gotówki. Przedsiębiorca złożoną reklamację ma obowiązek rozpatrzyć w ciągu 14 dni. Jeśli nie dotrzyma terminu, uznaje się, że reklamacja jest zasadna. Ponadto w przypadku braku paragonu dowodem zakupu może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, oświadczenie kupującego, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów. Należy dodać, że opakowanie nie jest konieczne do złożenia reklamacji i sprzedawca nie może go wymagać od klienta.

Niektóre towary mają gwarancję producenta. Tym samym mamy możliwość złożenia reklamacji z tzw. gwarancji. Odbywa się to na zasadach opisanych w oświadczeniu gwarancyjnym producenta, które winno być załączone do zakupionej rzeczy. Wybór, w jakim trybie złożyć reklamację, należy do konsumenta.

Należy również pamiętać, że zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, nie ma możliwości zwrotu towarów zakupionych w tzw. sklepach tradycyjnych. Zależy to jedynie od dobrej woli sprzedawcy. Jeżeli wyrazi on zgodę na przyjęcie towaru, ma prawo określić własne warunki, np. wyznaczyć termin zwrotu, wymagać dostarczenia dowodu zakupu, jak również oryginalnego opakowania wraz z metkami. Może zaproponować konsumentowi zwrot gotówki, wymianę czy też bon na zakupy. Zdarza się, że niektóre sklepy informują konsumentów o możliwości zwrotu lub wymiany towarów, określając przy tym różne terminy – nawet do kilku miesięcy. Dlatego dokonując zakupu należy zapytać sprzedawcę, czy wyraża zgodę na wymianę lub zwrot pełnowartościowego towaru.

Możliwość zwrotu rzeczy, która zwyczajnie nam się nie podoba, mamy tylko wtedy, gdy zakup został dokonany na odległość, np. przez internet lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Wówczas w terminie 14 dni od otrzymania towaru dokonujemy odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży, przesyłając stosowne oświadczenie oraz otrzymany towar.

Jolanta Marczuk

miejski rzecznik konsumentów w Białej Podlaskiej

Masz pytanie do rzecznika konsumentów? Napisz je i wyślij na adres redakcja@podlasiak.info.pl (lub zwykłym listem), a my przekażemy rzecznikowi i odpowiedź zamieścimy w jednym z kolejnych wydań "Podlasiaka"

Dodaj komentarz

Komentarze

    Brak komentarzy

Zobacz także: